Nyelvi-helyesírási tanácsadás
A Nyelvtudományi Kutatóközpont nyelvi közönségszolgálatának munkatársai e-mailben és telefonon válaszolnak a nyelvhasználattal és helyesírással kapcsolatos kérdésekre. A tanácsadó szolgálat keretében segítséget nyújtunk egyes szavak, kifejezések jelentésének, használati körének, stílusértékének meghatározásában, rövidebb szövegek értelmezésében, összetettebb helyesírási problémák megoldásában, a szabályozatlan írásmódú alakulatok megfelelőségének mérlegelésében, a helyesírási szabályzat pontjainak értelmezésében, és számos további nyelvi és helyesírási probléma kezelésében is.
Az egyszerűbb helyesírási kérdések megoldásához figyelmükbe ajánljuk a kutatóközpontunk munkatársai által fejlesztett helyesírási portál használatát: helyesiras.mta.hu.
A közönségszolgálat hivatalos szervek vagy magánszemélyek kérésére vállalja közterületen felállítandó emléktáblák szövegtervének nyelvi lektorálását is.
A közönségszolgálat (gnanpf@alghq.uha-era.uh) keretein belül csak néhány kérdés térítésmentes megválaszolására van módunk. Hosszabb szólisták, problémalisták ellenőrzéséhez díjköteles szakértői szolgáltatásunk vehető igénybe.
A leveleket a beérkezésük sorrendjében dolgozzuk fel. Az egyszerűbb kérdésekre 2-3 napon belül válaszolunk, míg az összetettebb, nagyobb kutatómunkát igénylő kérdések megválaszolását hosszabb, akár egy-két hetes határidővel vállaljuk.
Tájékoztatjuk, hogy a nyelvi tanácsadó szolgálathoz érkező kérdések nyelvi anyagából anonimizálás után adatbázis épül, amely tudományos felhasználásra kerül.
Nyelvi közönségszolgálat
E-mailben elérhető a hét minden munkanapján.
Telefonon kedden és csütörtökön 10–14 óra között.
Közterületi emléktáblák szövegének nyelvi lektorálása: emlektabla@nytud.hun-ren.hu
06-30/136-1461, 06-30/136-1464, 06-1/322-8038
Kérjük, hogy amennyiben a közönségszolgálat válaszát nyilvános fórumon, sajtóorgánumon tervezi közzétenni, azt feltétlenül közölje, a megjelenő szöveget előzetesen mutassa be. Megértését köszönjük.
Köszönjük, ha az alábbi javaslatokat megfogadva segíti a közönségszolgálat munkáját:
- Kérjük, hogy munkánk megkönnyítése érdekében a levél „tárgy” mezőjében minél pontosabban határolja körül nyelvhasználati vagy helyesírási problémáját, például: „adóvisszatérítési szó helyesírása”, „esernyő elválasztása”, „étterem nevének helyesírása”, „nők megszólítása levélben”, „idegen szó magyar megfelelője”, „randizok/randizom?”
- Amennyiben már választ kapott kérdésére a közönségszolgálattól, és újabb, az előzőkhöz nem kapcsolódó kérdése is van, kérjük, írjon új levelet, beírva a tárgyba az új kérdés kulcsszavát, ne az előző levelezést folytassa.